Słownik pojęć

FOB

FOB - Free on Board (port załadunku) warunki określają, iż sprzedający towar dopełnia obowiązków związanych z dostarczeniem towaru przewoźnikowi oraz jego odprawy. Warunki są najczęściej wybierane do transportu kolejowego oraz morskiego.

Obowiązki określone w formule określają regulację przepływu informacji oraz spisania wszelkich umów w celu nieprzewidzianych okoliczności.

Należy pamiętać jednak, iż warunki FOB nie określają prawa własności oraz wymogi ubezpieczenia towaru.

EXW

EXW - Ex Works (miejsce załadunku) najczęściej wybierane warunki określające minimum odpowiedzialności sprzedającego, ponieważ odpowiedzialność w większej mierze leży po stronie kupującego.

Kupujący towar jest odpowiedzialny za cały proces transportowy wraz z odprawą do momentu dostarczenia wskazane miejsce.

Numer EORI

Wspólnotowy System Rejestracji i Identyfikacji Podmiotów Gospodarczych (ang. Economic Operators’ Registration and Identification – w skrócie EORI).

Każda firma zajmująca się importem towarów z Chin oraz dokonująca operacji w obszarze celnym jest zobowiązana do rejestracji numeru zaczynając od założenia konta na stronie internetowej puesc.mf.gov.pl oraz następnie wypełniając wniosek wraz z dokumentami dotyczącymi KRS/EIDG, NIP, REGON).

Nadanie numeru EORI jest bezpłatne, ale obowiązkowe dla firm mających plan dokonywania importu z obszaru Chin.

Licencja eksportowa

Dokument wydawany przez Ministerstwo Handlu pozwalający na dokonanie procedury eksportu z obszaru Chin do kraju przeznaczenia. Dokument mogą posiadać załadowcy jednak w praktyce zdarzają się sytuacje, w których licencje wypożyczane są przez spedycje organizujące transport.

Brak posiadania lub wykupienia licencji uniemożliwia importerom procedurę dokonania transportu.

Kontener

Pojemnik wykorzystywany wielokrotnie do przewozu rzeczy oraz towarów bez potrzeby przeładowywania. Wyróżniamy między inni kontenery o rozmiarach: 20 ft DV, 40 ft DV, 40 ft High Cube, 45 ft High Cube.

Skrót FCL

FCL, czyli Full Container Load, oznacza transport morski cało-kontenerowy. Jak sama nazwa wskazuje, pełna przestrzeń kontenera jest wykorzystywany przez jednego odbiorcę. Zazwyczaj transport odbywa się na zasadzie DOOR to DOOR.

Skrót LCL

LCL, czyli Less Container Load, w języku transportowym oznacza towar drobnicowy. Przestrzeń kontenera jest wykorzystywana tylko w części powierzchni, pozostała wolna przestań może zostać dopełniona przez innego klienta zainteresowanego serwisem.

Taki sposób rozwiązania, daje możliwość wykorzystania jednego kontenera dla większej ilości klientów co znacznie optymalizuje koszt organizatorom jak i klientkom korzystających z usługi.

Dokument T1

Dokument celny wykorzystywany w transporcie między dwoma urzędami celnymi. T1 umożliwia przetransportowanie ładunku z np. terminala morskiego/lądowego/magazynu do właściwego urzędu celnego, w celu wykonania ostatecznej odprawy w głębi kraju. W Europie dokument T1 jest ważny maksymalnie 8 dni i w tym czasie wymagane jest wykonanie oclenia. Tego rodzaju rozwiązanie często jest stosowane podczas wykonywania transportów między krajami, które wykonały zlecenie do terminala znajdującego się np. w Polsce, jednak odprawę ostateczną chcą dokończyć poza granicami RP.

Wielkość CBM

Wielość określana m3 stosowana do pomiaru objętości ładunków np. w kontenerze.
Zapraszamy do kontaktu!
Zadaj pytanie naszemu eksperowi